Et musikkeventyr på Kampen

Skrevet av Arne Kristiansen 28. juni 2015. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Kjølberggata 29Talentfamilien LP 1976En kondemneringsklar del av Kampen mekaniske verksted, nærmere bestemt Kjølberggata 29, skulle noen år romme et av Norges beste platestudio. Talent Studio AS bygde et topp moderne platestudio med plass til opptil 30 manns orkester. Åpningen fant sted i 1975. På 270 kvadratmeter kunne man slippe å dele opp orkestrene og et kontrollrom på 60 kvm. inneholdt mye utstyr som var det beste på markedet.Grunnleggeren av Talent Studio AS var Arve Sigvaldsen. Han var en markant skikkelse i norsk popmusikk og med på laget hadde han flere dyktige fagfolk. To av lydteknikerne var framtredende på sitt område. Jan Erik Kongshaug har fått et stort navn internasjonalt gjennom sitt samarbeid med Manfred Eicher og hans selskap ECM. Han har produsert for kremen av verdens jazzmusikere i flere tiår. En annen av lydteknikerne var Kampens «egen» Svein Engebretsen (ref. Kampenkalenderen 2001 – Februar – om PAS).

PAS

En rekke av 70-tallets store stjerner spilte inn musikken sin i Kjølberggata. Mange slagere fra Inger Lise Rypdal, Gro Anita Schønn og Stein Ingebrigtsen ble spilt in nettopp her. Bestselgere som plateseriene «Frem fra glemselen», «Treff» og «Countryfest» kom i årlige utgivelser gjennom 70-tallet og til litt utpå 80-tallet.
Frode Thingnæs dirigerte i over 30 år Kampen Janitsjarorkester. Han fikk et meget stort oppdrag i Talent Studio da han skulle hjelpe til med å «modernisere» Jens Book-Jenssen. Som 65 åring spilte Book’n inn «Det går ingen veier tilbake» i Talent Studio med Svein Engebretsen bak spakene.
I 1982 var det slutt på virksomheten i Kjølberggata og i dag er heter selskapet Talent.as. De har 5000 innspillinger tilgjengelig på nett.

(Kilde: Talent Sound; LP – utgitt 1976)