Stolthetsprisen til Bente Skansgård

Skrevet av Egil G. Skogseth 21. juni 2013. Publisert i Nyheter

Bente Skansgård (2012)Bente Skansgård i Stolthetsparaden (2012)Bente Skansgård fikk Stolthetsprisen for 2013. Bente er funksjonshemmet og bor i Norderhovgata 15. I sin takketale framhever Bente Skansgård viktigheten av Borgerstyrt personlig assistanse (BPA). Bjørn Hecter framførte talen på Youngstorget 15. juni 2013 på vegne av sin kone:

Jeg er Bjørn Hecter, Bentes mann i 27 år, så jeg kjenner henne godt. I alle disse årene har BPA og Uloba (Uavhengig Liv Oslo og omegn) vært et nonprofit andelslag for funksjonshemmede som har borgerstyrt personlig assistanse. Andelslaget som ble stiftet i 1991 har vært så viktig for henne at hun ikke en gang kan si ordene uten å gråte. Enda verre ville det vært for henne i en høytidelig og formell sammenheng som i dag med Stolthetsparade og utdeling av prisen. Nå er hun i tillegg innlagt på sykehus og forhindret fra å være her, men hun har skrevet ned hva hun vil si til Uloba og alle dere som er her på Youngstorget. Over til Bentes ord:

Kjære Uloba-folk og alle som forstår hvor viktig BPA er!

Tusen takk for Stolthetsprisen!

Det betyr veldig mye for meg at Uloba har gode medarbeidere og andre ressurser til å stå i bresjen for utviklingen av BPA. Uten Uloba tør jeg ikke å tenke på hvordan det skulle vært.

BPA er det absolutt viktigste steget i retning likestilling for oss som trenger assistanse for å kunne leve et aktivt liv. Det er ikke kommunene eller myndighetene som har utviklet BPA, det er oss som selv trenger assistanse. Vi som har skoen på har kjempet fram BPA slik ordningen er i dag! Det var meg, Vibeke, Knut, Leif og Tone som ledet arbeidet med å definere BPA inn i sosialtjenesteloven. Vi fikk BPA inn i loven i år 2000!

Bjørn S. Hecter mottok prisen på vegne av sin kone (2013)Siden har det kommet til mange folk som trenger BPA. Og vi har alle over tid erfart hvor viktig BPA er for våre muligheter til å få mer ut av livet, det vil si ha nogen lunde de samme mulighetene som ikke-funksjonshemmede har. Vi ber ikke om mer enn andre, men om å få de samme muligheter og ansvar som kolleger, naboer og søskenbarn har. Vel 800 personer har valgt Uloba som arbeidsgiver for sine assistenter. Alle vi må nå gjøre en politisk jobb for at vi skal unngå de nedskjæringene som sosialminister Gahr Støre har foreslått i sitt forslag til rettighetslovfesting av BPA på vegne av den rødgrønne regjeringen. Vi vil ikke bures inne igjen. Svenskene kaller det å være avhengig av kommunale hjemmetjenester for kommunarrest. Vi vil være aktive borgere som synes i samfunnet slik vi synes her i Oslos gater i dag.

Bente Skansgård

Tagger: