Drillo og Lille Petter’n

Skrevet av Roger Gulbrandsen 7. februar 2008. Publisert i Kampianere

Egil "Drillo" Olsen og Per "Lille Petter'n" Skjerwen OlsenPer Skjerwen Olsen, Lille Petter’n, er en ekte Kampegutt. Oppvokst som han er et steinkast fra Kampen park. Han var et idrettstalent av de sjeldne og var gymlærernes yndling på Kampen skole. Det ble mest fotball og ishockey, men han hadde også gode plasseringer i Bækkelagsrennene i hopp. Det var datidens norgesmesterskap for barn og ungdom.

Som fotballspiller var han medlem av Vålerengen, og i 1965 var han svært viktig da VIF vant serien. Han ble selv ikke mester med bare fire kamper, men han skåret seks mål. Han var en matchvinner og ener.

Som ishockeyspiller for Vålerengen fikk Lille Petter´n 79 VM-OL kamper. Han debuterte på Jordal Amfi i VM 1958. Norge tapte 12-0 for Canada. Egil Olsen møtte Lille Petter´n i Vålerengen. Han fikk navnet Drillo av ham. I en europacupkamp på Goodison Park i Liverpool mot Everton i 1964 ble det stopp i spillet. Egil triksa litt og pælma ballen ti meter opp i lufta og dempa den på nakken! “More, more,” ropte publikum. Etter det ble det Drillo. Han ble siden berømt og beryktet utenfor landets grenser som trener for det norske landslaget.

Petter´n begynte sin idrettskarriére i Kampørn. Som 9-åring åpnet han Hopprennet på Ola-Narr i Sørlibakken 17. mai 1949.
Men det skulle bli fotball og ishockey som ble Petter´ns idrett på høyt nivå. Han meldte seg derfor inn i Skeid som på den tiden var en av landets ledende i fotball og ishockey.
Her fikk hans store balltalent utviklingsmuligheter og han debuterte allerede som 16-åring på ishockeylandslaget mot Sverige. Han fikk Gullpucken i sesongen 1965-66 og fikk med seg 250 landskamper. I ishockey representerte han i tillegg til Skeid, Vålerengen og Furuset, hvor han tok
flere serie- og Norgesmesterskap. Hans straffeslag mot Polen hvor han fintet pucken på hæl´n vil bli husket for all framtid som et av de flotteste straffeslag i norsk ishockey.
På fotballbanen gjorde Lille-Petter´n seg også godt bemerket. Han spilte såvel på Skeid som på Vålerengen i landets øverste serie. Han ble for øvrig seriemester og Cup-mester i fotball. Det var Lille-Petter´n som satte klengenavnet «Drillo» på vår nåværende landslagstrener i fotball. De spilte for Vålerengen sammen med andre kjente Kampegutter i Vålerengdrakt, Henger´ Hellerud og Bruno Larsen.
I tillegg til balltalentet var han også en meget god turner og stuper. Nå er Lille-Petter´n blitt en lidenskapelig golfspiller og balltalentet viser seg klart og tydelig der også. Han er og blir en stor idrettsmann.
Hans sønn Tom-Erik Olsen er for tiden landslagsspiller i ishockey.

Tagger: