Munch og modellen

Skrevet av Lasse Solberg 12. februar 2012. Publisert i Møter

Espen Haavardsholm foran Munch-museetEspen Haavardsholm: "Besøk på Ekely"Bare 25 stykker møtte opp på Bydelshuset da Espen Haavardsholm kåserte om Edvard Munch og den unge modellen Dorothy. Det var synd, for det ble et trivelig møte. Dorothy var venninne med Espens mor Kari og i “Besøk på Ekely” har Haavardsholm diktet seg frem til hva som kan ha skjedd mellom de tre – spesielt Dorothy og den ensomme isolerte Munch, frem til han døde i 1944.Vekselsvis følger vi Dorothy, hennes respekt for gamle Munch, hennes redsel for hans skiftende humør, hennes frykt for hans tilnærmelser.

Espen Haavardsholm på Bistroen (2012)Og altså Munch, der Haavardsholm delvis dikter, delvis bruker biografisk materialet: Den bronkittsyke Munch som gjenerindrer sin barndom, sine dramatiske kjærlighetshistorier, fortellingene bak maleriene, hans paranoia, hans ensomhet. Det finnes ikke dokumentert belegg for at Munch skal ha hatt et erotisk forhold til sine modeller. Heller ikke for det halverotiske forholdet som antydes mellom Munch og hans søster Sofie.

Haavardholms bok “Besøk på Ekely” kan bestilles direkte fra Forlaget Oktober.