Melkebutikken i Sverres gate 25

Skrevet av Erik Bye 26. september 2011. Publisert i Historiske Kampen

Sverres gate 25Sverres gate / Kjølberggata (1931)Dette er melkebutikken til familien i Sverres gate 25. Oldemor, bestemor og tante drev den frem til ca 1955. Da ble hele kvartalet og mer til revet for å få plass til Kjølberggata. I tillegg til selve butikken var det en leilighet i første etasje der etter hvert tante flyttet inn, mens bestefar bodde i 2. etasje. Jeg husker ikke mye av ham, men han hadde veldig gode kamferdrops. Butikken var nok en viktig møteplass i strøket, der på Nedre Kampen.

Selv bodde jeg på Tøyen, men tilbrakte noen timer der hver dag etter skoletid, i og rundt butikken. De hadde kjøleskap, der isblokker var kjøleelementet. Isblokkene kom med hest.  Jeg mener å huske at de solgte fløte fra spann. Mange dagligvarer kom også med hest. Blant annet bayerølet. Ølkjøreren hadde skinnforkle, og slang en kasse øl opp på den ene skulderen og gikk lett på foten. Han kunne ta med seg to kasser, da tok han tak rundt en flaskehals og trekanten på ølkassa, en i hver hånd. De var sterke den gangen.

Sverres gate 17 (2007)Hesten måtte jo ha mat, det fikk de fra havre- eller høyposen som hang rundt halsen, mens de ventet på at varene skulle leveres. Når noe kommer inn kommer noe ut. Det ble servert varme, rykende hestepærer og hingsten tømte tanken så det sprutet i meters omkrets! Drops var billig. Ei lita jente kom inn og skulle ha blanda drops for to øre. Her har du to drops, sa bestemor, og så får du blande dem så godt du kan!

Tagger:,