En grenselos fra Normannsgata

Skrevet av Historielaget 22. oktober 2010. Publisert i Møter

Jan Erik Thoresen (2010)Jan Erik Thoresen på Bydelshuset (2010)Jan Erik Thoresen fra Normannsgata 32 , sønnen til grenselos Ragnvald Thoresen, fortalte om sin far for 40 kampianere i Bydelshuset i går. Jan Erik er ekte kampegutt, han vokste opp et steinkast fra Jordal, og ble ishockeyspiller. Han spilte for Kampørn og ble kaptein for juniorlandslaget. Senere spilte han for Gamlebyen, Vålerenga og Furuset til 1971. Men i går fortalte han mest om sin far, grenselosen Ragnvald Thoresen.

Jan Erik Thoresen: "Mørket er min venn"Boka “Mørket er min venn” fra 2007 er basert på Ragnvald Thoresens dagbok, samtaler og artikler. Her kommer leseren tett inn på livet til den legendariske grenselosen. Thoresen var lastebilsjåfør og ansatt i Lastebilcentralen da krigen kom til Norge. Med Gestapo i hælene gjorde han en stor innsats med å frakte flyktinger til Sverige. På hans rute ble 4000 mennesker reddet til Sverige. 150 grenseloser måtte bøte med livet. Det var dødsstraff for å hjelpe flyktninger til Sverige. Jan Erik leste fra boka på møtet og fortalte hvor nær hans far var i bli tatt. Da freden kom fortsatte Ragnvald som lastebilsjåfør. Han fikk et diplom som takk for sin innsats gjennom fem år.

Boka kan bestilles direkte fra Spartacus Forlag.

Ragnvald Thoresen (1933) Ragnvald Thoresens bil (1945) Ragnvald Thoresens diplom

Tagger: