Vandrehistorier fra Kampen og Vålerenga

Skrevet av Akerselva Kultur- og teaterlag 12. juni 2010. Publisert i Historiske Kampen

Vandrehistorier fra Kampen og VålerengaAkerselva Kultur- og teaterlag på Kampen (2010)Akerselva Kultur- og teaterlag (AKT) arrangerte lokalhistorisk vandring i gatene på Vålerenga mandag og tirsdag denne uka. Historiene hadde AKT hentet fra Vålerenga historielag og Kampen historielag og fra levende skildringer fra beboerne. Det var fem tablåer, eller stopp under veis, med sang, historier og sketsjer. Fra oss hadde de hentet “Konjakkfatet som forsvant”, det ble fremført i en bakgård i Etterstadgata av Steinar Arnesen og Ivar Christensen (“Andersen”). Vandringen startet ved kirken og endte ved Vålerenga Vertshus. På turen vi var med, deltok ca. 200 stykker. Det var i alt fire fremføringer tirsdag og onsdag og 600 deltok . Dette sier Akerselva Kultur- og teaterlag selv om spillet:

ÆRRIKKE SANT, SÅ ÆRRE INNMARRI GODT JUGI!

Det meste er sant, hevder Akerselva Kultur- og teaterlag når de inviterer til vandringer med skuespill langs veien.
“Vandrehistorier fra Kampen og Vålerenga” spilles tirsdag 8.juni og onsdag 9. juni .
Gjennom en håndfull tablåer i gatestubber, bakgårder og portrom, vises eldre lokalhistorie med både grusomme og morsomme hendelser.
På vandringen blir publikum kjent med småindustri og arbeiderkamp, østkantunger og hverdagsliv, sensasjoner og henrettelser, elskov og lengsel, fyll og spetakkel. Gamle sanger og lokaldiktning krydrer tablåene. Publikum vandrer fra sted til sted og blir med i historiene, hentet fra de to lokale historielagene fra Kampen og Vålerenga som teaterlaget samarbeider med. De fleste historiene er kjente fra deres historiebøker og kalendre, men her kan du vandre så å si i historiene.

Akerselva Kultur- og teaterlag iscenesetter en henrettelse (2010) Akerselva Kultur- og teaterlag fremfører "Konjakkfatet som forsvant" (2010) Silje til venstre (2010)

Manus: Tove S. Christiansen
Musikalsk ledelse: Beate Løseth