Sonja Henie på Jordal Amfi

Skrevet av Gro Aschim 17. februar 2008. Publisert i Historiske Kampen

Skøytestjernen Sonja HenieSonja Henie besøkte Jordal Amfi med sitt isshow “Holiday Ice-Revue” både i 1953 og i 1955. Norges verdensberømte kunstløper og filmstjerne hadde da gjennom flere år turnert USA med sine spektakulære isshow. I 1953 var det første gang hun opptrådte med isshow i Norge, og hun måtte overtales til å stille.

På premieren 21. august 1953 var Rolf Kirkvaag konfransier. Ved starten av forestillingen ga han publikum beskjed om å tenne lightere eller fyrstikker. I et ellers mørklagt Jordal Amfi ble det en stemningsfull åpning med masser av levende lys idet Sonja Henie kom feiende inn på isen i sin lange mink-cape til tonene av “One in a Million”.

Skøytestjernen selv var meget nervøs før premieren på Jordal Amfi i 1953. Dette var hennes første opptreden på norsk jord på atten år, og hun var usikker på hvordan hun ville bli mottatt. Hun behøvde ikke bekymre seg, for isshowet ble en enorm suksess. Folk valfartet fra hele landet for å se henne danse på isen. Et lignende isshow hadde aldri vært vist i Norge tidligere, og Jordal Amfi fikk med dette en touch av Hollywood. Showet ble satt opp hele 33 ganger, og da teppet falt for siste forestilling, hadde mer enn 360.000 personer sett showet.

Sonja Henie besøkte Oslo og Jordal Amfi igjen i tre uker høsten 1955, og forestillingene ble også denne gangen en stor suksess.