Østkantstafetten

Skrevet av Lasse Solberg 1. juni 2009. Publisert i Historiske Kampen

ØstkantstafettenStafetten var Østkantens svar på Holmenkollstafetten. Idretten i Norge var splittet etter at Arbeidernes Idrettsforbund ble opprettet i 1924. AIF var organisert av arbeiderbevegelsen, og var en motvekt og alternativ til Norges Landsforbund for Idrett. Landsforbundet var underlagt Forsvarsdepartementet og blant annet brukt til å rekruttere streikebrytere og medlemmer til den høyreorienterte organisasjonen Samfundshjelpen.

Østkantstafetten hadde 12 etapper og gikk i arbeiderbydelene i sentrum av Oslo. Den var en del av Oslo Arbeideridrettskrets propagandauke og gikk av stabelen første gang Kr.Himmelfartsdag 1926. 16 lag deltok i 1926, mens det var 103 lag med i 1938. Stafetten gikk for siste gang i 1939, for i 1940 ble forbundene slått sammen til Norges Idrettsforbund.

Kart over ØstkantstafettenØstkantstafetten hadde start på Jordal Idrettsplass og mål på Dælenengen. Første veksling var på Sørli plass. Deretter var den innom Rodeløkka – Grunerløkka – Torshov – Sandaker – Bjølsen og Sagene.

I 1939 deltok Kampens I.L. og Sørli fra Kampen. Sørli vant klassen for fotballag i 1937 og 1938. Som en kuriositet kan nevnes at Dag Solstad i boka “Svik Førkrigsår” fra 1977 lar gutta fra Rahtkesgate ved Schousplass trene for Østkantstafetten. Klubben heter AIL Energi og det er stor debatt gutta imellom om det bra for beina å løpe på brostein og asfalt. Og med datidens løpesko kan en tenke seg at det ble en hard påkjenning for leggene å løpe i gatene i arbeiderstrøkene på Oslos østkant i “de harde tretti åra”.

Den “borgerlige” Holmenkollstafetten lever fortsatt, mens arbeiderbevegelsens stafett med motto “frihet- sunnhet- kultur” avgikk ved døden da krigen kom i 1940.

Kilder:
Petter Larsen: “Med AIF-stjerna på brystet”
Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek