Helt Konge på Kampen.

Skrevet av Arne Kristiansen 30. april 2021. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Alle vil vel huske 17. mai 2020 som noe helt spesielt. Ikke noe barnetog oppover Karl Johan på grunn av smittevernsbestemmelsene for å hindre Korona viruset å spre seg. Kongefamilien ville gjøre noe helt spesielt for folket siden de ikke kunne vinke til barnetoget som vanlig. De bestemte seg for en kjøretur gjennom deler av byen i den ikoniske A1, Buick Roadmaster, fra 1939. Dette var bilen som kong Haakon VII brukte ved sin tilbakekomst til Norge 7. juni 1945. Bak dem kjørte Kronprinsparet i A5, en Lincoln Continental, som begge parene brukte i sine respektive bryllup i 1968 og 2001. Ruten de kjørte var ikke kjent på forhånd av sikkerhetsmessige årsaker og smittevernhensyn. Turen gikk gjennom Grønlandsleiret til Grünerløkka, Kampen, Tøyen via Sofienberg sykehjem på østkanten og til Ullevål sykehus hvor de hilste på pasienter og ansatte. Deretter kjørte kongefamilien Kirkeveien og Bygdøy allé til Bygdøy kongsgård.
Dette var slett ikke første gang at Kampen ble beæret med besøk. Ferdigstillelsen av Kampen park med vannbassenget på toppen var den direkte foranledning til at Kong Oscar II i 1890 tok turen opp til parken med den vakre utsikten over Kristiania. Parken var meget raskt blitt et yndet utfartssted for både innbyggere i Kristiania og turister som kom til byen.
Kong Haakon VII besøkte Kampen ved 2 anledninger. Den første gangen var i 1914, da var han sammen med Dronning Maud så på anlegget, vannbassenget og parken, og beundret den vakre utsikten.
Den andre gangen var Kong Haakon på tur i anledning sin 80 års dag 3. august 1952. Da kjørte han i regnvær alene i åpen bil og vinket til folket opp gjennom Grünerløkka og Kampen.