Opprørsk maler i rosa hus

Skrevet av Mona Larsen 1995 5. april 2019. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

Han bor i et rosa hus med blå vindusrammer, men det er ingen forsiktighet over bildene hans. Helt fra han kom til Norge for 37 år siden, har Willibald Storn satt farge på landet. Som ung mann forlot han Wien og Østerrike, mønstret på en norsk båt, gikk i land her og begynte på Kunst- og håndverkskolen. I 1972 flyttet han til Kampen- og ble.Storn brakte sterke farger inn i den norske kunst- og samfunnsdebatten. I 1969 blåste det krafig rundt utstillingen «Coca- Donald samfunn, ikke ta meg».- Dette var den første utstillingen som markerte holdninger til miljøet, sier Willibald Storn. Som fremdeles er engasjert, jobber mye og liker det. _ Bildet er noe mer enn pynt. Det har en kritisk del det også. Kunstneren kan være med på bevisstgjøre fol, sier Storn.- Et bra bilde er en god alliert.
Storn har atelier og lager i en bakbygning der han bor.- Du legger ikke fra deg jobben når du maler, er hele tiden i en prosess og i en dialog med bildene, sier Storn. Bilder med sterke farger og en tilsynelatende munterhet er blant Storns kjennetegn. – Mange av bildene er rå og spontane, jeg tenker ikke i det vide og breie. For meg har jeg stort sett et hvitt ark som skal fylles, sier Storn. Formen kan være uhøvla, men han arbeider hele tiden for å oppnå harmoni. Storn har et umettelig behov for å kommunisere.- Det var riktig å bli kunstner. Jeg vil ikke bytte med noen.
Willibald Storn har vært med på en rekke utstillinger i inn- og utland, og bildene er innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst og Oslo Kommunes Kunstsamlinger. Han har også hatt en rekke utsmykkingsoppgaver. Høyenhall T-bane stasjon bærer hans signatur. I 1984 donerte han flere bilder til Kampen Bydelshus. De frisker opp i Storsalen.