Trilletur med pappa

Skrevet av Kari Korbøl 19. april 2017. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen, Kampianere

Det er en fin senvinterdag 1935. Pappa Rolf er på tur med veslejenta, Grethe. En pappa trillende på barnevogn i Kampen park var slett ikke et vanlig syn på 30-tallet, og mamma Astrid hadde spurt flere ganger før de gikk ut om mannen virkelig ville trille barnevogn i parken. Men han var stolt av dattera og ville gjerne ut på tur med henne. Mamma var nok hjemme og lagde søndagsmiddag som skikken var.

Den lille familien bodde i Norderhovgata 28 sammen med farmor. Pappa Rolf var oppvokst der, og mamma Astrid var oppvokst i Normannsgata 25. De var begge yngst i søskenflokker på seks. Barna som vokste opp på Kampen på begynnelsen av 1900-tallet flyttet ikke langt vekk når de var voksne. Lille Grethe hadde besteforeldre, tanter og onkler i nærheten, og de som flyttet ut, havnet som regel på Tøyen, Grønland etter Bryn. Det var nær kontakt med storfamiliene, og ofte kom det besøk som måtte få servering i form av kaffe og brødskiver og kanskje litt kake.
Pappa og Grethe kunne nok etter turen trille hjem til ferdig middag.