Møte med “Ungen”

Skrevet av Lasse Solberg 18. mars 2016. Publisert i Møter

Barthold Halle Opptak Ungen 1974Det var stor interesse for filmen “Ungen” da den ble vist på Bistroen i går. 75 stykker møtte opp. Regissøren Barthold Halle var selv til stede og fortalte om seg selv og filmen fra 1974. Halle er nå 91 år gammel, men med god husk fra opptakene på Oslos østkant.

Han hadde liten eller ingen erfaring med film, men fikk med Egil Monn-Iversen på prosjektet. Monn- Iversen hadde sammen med Tusberg satt opp “Ungen” som musical på Det Norske Teatret året før. Alle skuespillerene fra denne musicalen ble med i filmen, så mye av jobben var dermed gjort. De kunne sine replikker. Halle gjorde grundig forarbeid, han tegnet ned alle scenene i et hefte. Men på første opptaksdag mistet han heftet i Akerselva. Men han hadde alt i hodet.

Ungen !974

Utescenene ble tatt på Sagene, Rodeløkka og Kampen. Det var spesielt for oss å se sangen “Lørdagskveld, lørdagskveld” mens skuespillerene danset ned Normannsgata.

Det var Oskar Braaten som i 1911 ga ut boka “Ungen”. Braaten vokste opp på Sagene og var spesielt opptatt av fabrikkmiljøet ved Akerselva på begynnelsen av 1900 tallet. Han var en kort tid sjef på Det Norske Teatret og døde i en bilulykke i Trysil i 1939.

Her to scener fra filmen fra Youtube