Butikker før i tiden

Skrevet av Anne Stordal 3. oktober 2008. Publisert i Historiske Kampen

Norderhovgata / KampengataButikker før i tiden, fra Anne Stordals blogg Vår Barndoms Kampen:

Tobakk, godteri og aviser/blader på hjørnet Kampengt./Norderhovgt.
Laumann Fiskematforretning i samme gård, litt lenger opp i Norderhovgt.
Manufaktur på hjørnet i Norderhovgt. 11 A.
Breidin konditori i Norderhovgt. 9
Ruud kjøttforretning på hjørnet Nannestadbakken/Norderhovgt.
Leker og Isenkram på hjørnet Nannestadbakken/Norderhovgt.
Fjerdingby kolonial på hjørnet Nannestadbakken/Norderhovgt.

Møbelbutikk i Kampengata (1968)– Hva med denne Anne, har du glemt denne butikken i Kampengata?

– Nei, jeg hadde ikke glemt den. Imin barndom holdt møbeltapetseringen til i bakgården her. I forretningen der det står møbler på bildet, holdt skomaker Berntsen til. Jeg tror han må ha vært en kamerat av min bestefar, Alfred Larsen, som var bosatt i Sørumgata 2 fra 1911 til 1948, for jeg minnes å ha tilbrakt ganske mye tid hos den skomakeren. Jeg kan fremdeles fremkalle lukten der inne, en blanding av lær, skokrem, fett og skråtobakk.

– Og i hjørnet mellom denne gården og Øksdalgården, kroken man ser på bildet, stammer min altoverskyggende redsel for hester fra. Her hadde jeg søkt tilflukt, 5 år gammel, for en diger hingst som steilet opp foran meg og danset rundt på bakbeina. Han som hentet hestene på Ola Narr, der de gikk i tjor, hadde bare sluppet dem gjennom gatene. De kom da i full galopp gjennom parken og gatene på vei ned til stallen i Brinken

Kampengata / Nordehovgata (2008)Hjørnet Kampengata / Norderhovgata i dag 2008.

Tagger:, ,