Vandringen til butikkene som ble borte

Skrevet av Lasse Solberg 27. mai 2015. Publisert i Før og nå, Om Kampen

Vandring 2015Vandring 2015Omlag 100 interesserte møtte opp til Kampen historielags “vandring” i går kveld med tema “Butikkene som ble borte”.
Vår guide, Arne Kristiansen delte sine kunnskaper om emnet med oss med både alvor og muntre anekdoter.
Nedover Bøgata fra Bydelshuset lå butikkene på rekke og rad, med Guldahl og Allum som de mest kjente. Første stopp var ved Halvorsens kolonial på hjørnet av Skedsmogata og Norderhovgata. Her fortalte den siste eieren, Wencke Halvorsen,om butikken som ble startet opp i 1879 og drevet frem til 1985. Datteren Heidi driver nå bruktbutikken Kos&Kanari i de samme lokalene.Vandring 2015
På plassen ved kirken lå det i gamle dager en rekke butikker. Zahl og Den røde Mølle husker vel mange. Nå driver Blomsterenga i den tidligere tobakksbutikken i Bøgata 6.
Siste stopp var ved Tsjekkerblokka nede i Normannsgate. Tvers over gata i nr.5 vokste Torbjørn Egner opp. Der hadde faren butikk i første etasje. En vellykket vandring var over.
På denne hjemmesiden vår er mange av de gamle butikkene omtalt, bare bruk søkemotoren øverst til høyre på første side, feks Allum, da kommer det vi har skrevet om den opp

Vandring 2015Vandring 2015