Snublestener i Brinken 23

Skrevet av Lasse Solberg 11. juni 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampianere, Nyheter

Snublestener Brinken 23 2014I dag ble Snublestenene for familien Claes lagt ned utenfor huset deres i Brinken 23. Kunstneren bak prosjektet, SnublestenerGunther Demning, var selv til stede på fortauet der tre stener for Alexander, Ida Iris og Arvid ble lagt ned i asfalten. De tre ble alle sendt til Auschwitz i november 1942 og døde der. Demnig fikk ideen til Stolpersteine (Snublestener) i 1993 og i 1994 ble den første stenen lagt ned i Köln. Siden den gang har det blitt satt ned 47 000 stener og det er prosjekter på mer enn 300 steder i Tyskland. I hver av byene Hamburg, Köln og Berlin er det plassert over 1000 steiner. Senere har prosjektet også blitt gjennomført i Østerrike, Ungarn, Ukraina, Tsjekkia, Polen, Italia, Belgia, Nederland og Norge.

I desember 2012 hadde 81 jøder som ble deportert fra Norge og mistet livet i Tyskland blitt minnet med snublestener. I dag blir det lagt ned 23 stener en rekke steder i Oslo, og det hele avsluttes med en seremoni på Sagene i ettermiddag. Sidsel Levin fra Det mosaiske trossamfunn har stått i spissen for prosjektet i Norge og på Kampen er prosjektet støttet av historielaget. Lederen for historielaget, Ragnhild Hoel, mintes de tre som ble arrestert i Brinken 23 i en liten tale til de fremmøtte. Blant dem var to fra familien Claes, May Britt og Jan Arvid. Snublestener 2014

Gunther Demning 2014