Ruth Kinnerøds pianoskole

Skrevet av Gro Aschim 27. februar 2014. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Ruth KinnerødRuth Kinnerød ( født 1911) flyttet fra Berlin til Oslo da hun var 10 år gammel. Hun bodde lenge i Jens Bjelkes gate 99 på Nedre Kampen. Ruth var meget musikalsk og fikk somKinnerøds pianoskole ung jente pianoundervisning hos fru Olsen på Vålerenga.I mere voksen alder studerte hun klaver hos Mary Barrat- Due og Ivar Johnsen.Fra hun var 18 år begynte Ruth å ta pianoelever for å få penger til sin musikkutdannelse. De fleste barna i gården spilte hos henne.

Ruth flyttet til Stabekk i 1938, der hennes mor hadde kjøpt et hus. Her tok hun også i mot pianoelever.I 1939 giftet hun seg med Toralf Kinnerød, en av stifterne av orkesteret Arioso. Han var også dirigent for orkesteret Cantica, der Ruth sang. Etter krigen overtok Toralf og broren Nils familiens hus i Norderhovgate 36 B. Der ble det innredet et rom for pianoundervisning i underetasjen. På grunn av stor pågang med elever, ble det innredet et rom til, slik at de kunne ha to elever samtidig.

Hun drev pianoskolen frem til 1963, og de var ikke få av Kampens barn som lærte å spille på Ruth Kinnerøds pianoskole.Hun underviste fast på onsdager. Barna begynte med undervisningen fra seks-sju- års- alderen og fikk en halv time undervisning i uka.De flinkeste ble rekruttert til lærere, og hun hun hadde fire-fem pianolærere på Kampen skole. En av elevene som senere ble pianolærer hos henne, var Egil Nordlie. Han minnes at han på midten av 1950-tallet hadde med 30 kroner for en måneds undervisning.Kinnerød Norderhovgate 36 b

Ruth Kinnerød var en foregangskvinne innen musikkundervisningen. Hun var den første i Norge som startet musikkopplæring på stavspill( xylofoner,klokkespill, slaginstrumenter o.l) etter ideer fra av den tyske komponisten og pedagogen Carl Orff. Slike instrumenter ble brukt i musikkbarnehager som hun også drev en gang i uka. Egil Nordlie begynte som lærer her sammen med en annen pianoelev, Even Ruud. Han ble senere Norges første professor innen musikkterapi.Blant elevene i musikkbarnehaven var Petter Nome, senere godt kjent fra NRK.

Ruth Kinnerød demonstrerte Orff-instrumenter i mange sammenhenger, også på TV. Hennes gode kontakter med NRK bidro til at mange av hennes elever opptrådte i radio og TV, blant annet i Barnetimen. Egil Nordlie forteller at han spilte firehendig sammen med en annen elev, Bente Bakken i «Ten-pluggen» i 1962.

Ruth Kinnerød er 94 år(2005) og har fortsatt levende minner fra tiden som pianolærer på Kampen.