Trappa

Skrevet av Lasse Solberg 2. juli 2008. Publisert i Historiske Kampen

TrappaTrappa fra Brinken opp til Kampen park har 80 trappetrinn. Her er historien om den tradisjonsrike trappa sakset fra Arbeiderbladet i 2000:

Kampens trapp går fra Brinkens gate til Kampen park. I Oslo kommunes beretning 1887-1911 står det “I slutten av 1899 ga formannskapet en bevilgning på kr. 6700, 00 til et tre meter bredt trappeanlegg fra Brinkens gate opp til parken som er et yndet sommertilfluktssted for en stor del av Østkantens befolkning.” Denne hederskronte trappa har altså tjent østkanten i over 100 år; lett å gå ned, men den tyngste trapp vest for Uralfjellene å gå opp. Kampentrappa har 80 trinn. Knut “Kuppern” Johannessen brukte trappa i sin trening mot 2 gull i olympiske leker på skøyter. Hadde A/S Eiendomssanering i 1988 fått Bystyrets velsignelse til å gjennomføre sine utbyggings planer i Brinken, ville trappa vært en saga blott.

Fra Arbeiderbladet 2. mai 2000

Tagger:,