Skolen og stålverket

Skrevet av Hassa Horn 5. august 2008. Publisert i Historiske Kampen

Kampen skole cirka 1920Dette bilde må være fra tiden mellom 1916 og 1922. I 1922 ble nemlig bygningen nærmest påbygd med en etasje. Dette skriver Hassa Horn i kalenderen fra 1997. Han forteller bl.a. dette om skolen og stålverket:

17. desember 1888 ble skolen høytidlig innviet av min olderfar (Hassas), etter at den fremmøtte forsamlingen hadde avsunget første vers av salmen “I Jesu Navn”. Bygningen dannet lenge et forbilde for andre skoler rundt i landet og ble kalt Kampe-typen. Den hadde bad for elevene. Den eldste bygningen er lengst vekk, mens den nærmeste ble bygget i 1902. Den ble lagt til tomten til Menighetshuset etter at dette ble flyttet til beliggenheten det har idag.

Bygningen i bakgrunnen tilhører Christiania Staalværk. Det ble oppført i jobbetiden i 1916. Ståverket overlevde ikke etterkrigskrisen. Verket forløftet seg i forsøket på å lage et stort platevalseverk og gikk konkurs i 1920.

Bygningen rommet senere Kampen Sportshall, en arena for boksing og bryting. Rundt Sportshallen ble Kampen Byggeselskaps gårder oppført i 1930-årene. Hallen ble revet i 1939.

Johnsengårdene og stålverket (1938) Telemarksvingen (1939) Christiania Staalværk ble oppført i 1916, og ti år seinere var den bygget om til Sportshallen

Tagger:,