Ola Narr 17. mai 1948

Skrevet av Lasse Solberg 30. april 2008. Publisert i Historiske Kampen

Ola Narr 17. mai 194850.000 tilskuere kom til Ola Narr 17. Mai 1948 for å se et skirenn. Mange tvilte på at det lot seg gjøre å arrangere hopprenn i mai, det hadde også vært ekstremt varmt i mai det året. Men 75.000 “liter” snø ble fraktet i kjølevogner fra Finse og hopprenn ble det.

62 hoppere deltok i rennet, som ble arrangert av Sørlie Idrettsforening. Vi som husker litt tilbake til 90-tallet, vet at Sørlie Idrettsforening fra Kampen hadde klubbhus på Caltexløkka fram til ca 2000. På farve bildet fra 1995 ser vi huset inntil Økernveien øverst på Løkka.

Caltexløkka og Sørli IL (1995)Rennet ble en suksess og ble gjentatt året etter. Og ikke nok med det, ideen om sommerhopprenn ble tatt med til London og i 1950 ble det bygget en bakke i Hampstead Heath. Stillaset var 22 meter og kulen lå 5 meter over bakken. Skirennet var førstesidestoff i engelske aviser, og BBC televisjonen sendte fra rennet. Man regner med at fire millioner mennesker så rennet på TV og at det var 100.000 til stede i bakken. Aldri hadde et skirenn hatt så mange tilskuere. (Oslo slo rekorden to år senere, OL i Holmenkollen hadde 120.000). Det var idrettshistorie i London våren 1950, men det startet på Ola Narr med Sørlie Idrettsforening 17.mai 1948.

Ola Narr het egentlig Ole Arnesen og var fra Gol i Hallingdal. Han var født i 1803 og kom til Oslo som ung gutt. Han jobbet hos den siste stattholder i Norge, greve von Platen. Grevinnen forlangte at han skulle gå i silkebukser og lakksko. Derfor klengenavnet ”Ola Narr”. Han var senere gårdbruker på Tøyen og høyden øst for Carl Berner er altså oppkalt etter ham.

Kilde: Snø og Ski 1948

Blokka Einar Gerhardsen bodde i (2008)I utkanten av Ola Narr bodde tidligere statsminister Einar Gerhardsen fra 1949 til sin død i 1987. Blokka hadde adresse til Sofienbergata og sin barndom bodde han i den andre enden av gata i Sofienbergata 4 på Grunerløkka.

Tagger:, ,